Besök på muren idag

Idag blev det två historiska besök, himmelska fridens torg och den kinesisks muren. Torget var för mig mer ett stort torg men med en väldigt kraftfull historia.

Muren är ju intressant från flera perspektiv, enorm begravningsplats då arbetare murades in, enormt stor, haft stor historisk betydelse som skydd mot "barbarer" men även då det är en fantastisk vy.

När vi tog oss upp åkte vi typ en sittlift men det roliga kom när vi åkte typ Rodel nedför. Ngt vi all tre uppskattade och ville göra om.

Kina har en så länge visat sig från sin bästa sida och nu längtar vi enormt till den stora dagen på måndag. Går runt och tittar på de kinesiska barnen med en längtan efter vår pojke. En sak kan man konstatera, de är väldigt mysiga mot sitt och andras barn.

Nu strax middag

Testade tunnelbana och utforskade nya kvarter

Dagen till ära beslöt vi att testa Pekings tunnelbanesystem, vilket var mycket enkelt och billigt. Nu kostar i och för sig inte taxi speciellt mycket men kan ta tid då man fastnar i trafiken. Dessutom är det ju ett litet äventyr när man åker till ställen utan att hamna direkt på rätt ställe. Det enkla med tunnelbanan är att du betalar ett fast pris motsvarande 4,5 kr för en enkel resa oavsett hur många zoner du passerar. Bra skyltat även på engelska med tydligt åt vilket håll man ska.

Det svåra för oss blev när vi klev av på vår station och skulle ta oss till utflykts målet. Vilse och efter en stund beslöt vi att nappa på mopedtaxin förslag, borde dock gjort upp om priset innan 😄

Väl framme fick vi se de gamla områdena, med små butiker, fik och härliga gränder. En tur vi gärna gör om.

Vi har nu beslutat att barnvagn köper vi nog i Nanning dit vi åker på lördag, känns fortfarande overkligt att snart är vi 4 i familjen. Vi har även svårt när vi väl är på hotellet att förstå att vi redan är här. Känns spännande, kul, fantastisk och vi längtar till måndag. Vi kommer dock inte publicera några bilder på Alex förens vi skrivit på papprena som sker på tisdag

kram

Två timmar innan vi fick taxi hem

Ikväll hade vi beslutat att ta en taxi till ett rekommenderat område och restaurang.
Restaurangen gjorde ingen av oss besvikna utan vi bjöds på grymt god mat med fnissande servitriser och servitörer. Ibland är det roligt att vara annorlunda 😎.
Därefter blev det inköp av konstigt godis som Hampus ville köpa och kort runda i andra butiker.

Men efter lite strosande på stan dök våra första problem här nere och det var svårt att försöka få en taxi hem. Efter två timmar med vinkande vid vägen, försök att ringa taxi vid ett hotell så lyckades tillslut Veronica med att vinka in en taxi, som blev lite dyrare dvs hela 75 kr.

Nu är klockan snart halv tolv på kvällen så godnatt

Semester, hämta Alex och skolarbete

Den här resan är lite olik våra andra semestrar. Här finns varken badstrand eller skidbacke. I det här sommarvädret är vi lite disorienterade utan vågor och sand. Men det funkar. Mycket att titta på och vänliga människor. Bara man kommer utanför våra moderna kvarter är man där man vill vara när man är i Peking. Myller, osande kök och kinesisk byggkonst. Brudpar som fotas, glada gubbar och massor av turistande kineser. Munskydd. Spännande att göra en semester vi förmodligen inte hade gjort om inte Alex kommit in i våra liv.

Vi ser små barn överallt. Och alla är så söta. Och föräldrarna så mjuka och fina mot deras enda barn. Vi passar än så länge in Kinas enbarnspolitik. Men inte länge till.

Men det är ju inte en vanlig semesterresa. och hemma är det vanliga skoldagar. Konstigt nog med tanke på allt vi upplever och ska vara med om. Hur som helst så har Hampus med sig uppgifter. Så lite plugg på hotellrummet blir det också. Passar på att skriva egen "dagbok". Har tid eftersom Hampus vill hinna med så mycket av läxorna som möjligt innan Alex kommer. Kärlek!